Referentieniveaus Gebruiken:

Toelichting en voorbeelden bij 1-streef

Paraat hebben

• 42Omtrek en oppervlakte berekenen van rechthoekige figuren

Kunnen berekenen van de omtrek en oppervlakte van rechthoekige figuren met eenvoudige getallen. Hierbij hoeft geen gebruik gemaakt te worden van formules, maar wel van het begrip van wat omtrek en oppervlakte is.

• De tuin is 12 meter lang en 5 meter breed. We zetten er een hek omheen. Hoeveel meter hek hebben we dan nodig? Wat is de dus omtrek van de tuin?
  • Voor deze tuin van 12 meter bij 5 meter willen we ook nieuw gras kopen. Wat is de oppervlakte van de tuin? Hoeveel vierkante meter gras hebben we dan nodig?
  • Het schoolplein krijgt nieuwe tegels. Bereken de oppervlakte van het schoolplein door eerst zelf metingen te doen in overleg met je leerkracht.
  • Het schoolplein krijgt een nieuw hek. Bereken hoe lang dat hek moet zijn? Leg uit hoe je aan je oplossing komt.

Kunnen berekenen van de omtrek en oppervlakte van rechthoekige figuren met eenvoudige getallen. Hierbij mag in de opgave gebruik gemaakt worden van formules voor omtrek en oppervlakte:

- Bij omtrek: lengte+lengte+breedte+breedte of varianten hierop.

- Bij oppervlakte lengte x breedte.

• De parkeerplaats wordt afgezet met een lint omdat er nieuwe stenen komen. Het lint moet om de parkeerplaats heen.
    De parkeerplaats is rechthoekig en heeft een lengte van 120 meter en een breedte van 50 meter.

- Hoeveel lint is dan ongeveer nodig?
- Om te weten hoeveel tegels nodig zijn, hebben we de oppervlakte nodig. Wat is de oppervlakte van deze ruimte?